FAQ
Otrzymuję stypendium w semestrze zimowym, czy muszę jeszcze raz składać wniosek na semestr letni ?
Nie, ponieważ stypendium przyznawane jest na rok akademicki – do czerwca kolejnego roku.
Czy wniosek o stypendium albo akademik mogę przesłać za pomocą tradycyjnej poczty lub kuriera?
Elektroniczne wnioski o stypendia, zapomogę i zakwaterowanie w akademiku studenci składają wyłącznie przez Wirtualną Uczelnię. Kandydaci zainteresowani miejscem w akademiku składają elektroniczne wnioski przez platformę rekrutacyjną, kafelek „AKADEMIKI „
Czy wniosek o stypendium albo akademik mogę dostarczyć przez inne osoby?
Mój brat w poprzednim roku był niepełnoletni, ale na dzień składania wniosku o stypendium socjalne ukończył 18 lat,
czy muszę przedstawiać zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o jego dochodzie?
czy muszę przedstawiać zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o jego dochodzie?
Tak, ponieważ w dniu rozpatrywania wniosku rodzeństwo jest już pełnoletnie.
Nie ukończyłem 26 lat, a moi rodzice nie pracują i są zarejestrowani w Urzędzie Pracy.
Czy uczelnia może zgłosić mnie do ubezpieczenie zdrowotnego?
Czy uczelnia może zgłosić mnie do ubezpieczenie zdrowotnego?
Nie, uczelnia może zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego tylko studenta, który ukończył 26 lat. Rodzice muszą zgłosić swoje dzieci do ubezpieczenia w Urzędzie Pracy.
Jakie dokumenty muszę dostarczyć gdy wynajmuję mieszkanie?
Jeśli pobierasz stypendium socjalne w zwiększonej wysokości musisz dostarczyć nam oświadczenie o zamieszkaniu w obiekcie innym niż Dom Studencki UMED. Oświadczenie musisz dostarczyć także gdy ubiegałeś się o stypendium będąc zakwaterowanym w akademiku i w trakcie roku zrezygnowałeś z niego. Oświadczenie należy wypełnić i przesłać przez Wirtualną Uczelnię (E-sprawy -> E-Obiegi -> E-Usługi -> Oświadczenia)
Moi rodzice mieszkają w Zgierzu, a ja wynajmuję mieszkanie w Łodzi. Czy mogę dostać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości?
Nie. Stypendium socjalne w zwiększonej wysokości można uzyskać jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Składałem wniosek o stypendium Rektora / stypendium dla osób niepełnosprawnych / zapomogę. Co mam dalej zrobić?
Podczas składania elektronicznie wniosków należy dołączyć także załączniki potwierdzające Twoje osiągnięcia / orzeczenie / zaistniałą sytuację losową. Po posiedzeniu Komisji Stypendialnej należy pobrać decyzję zamieszczoną w Wirtualnej Uczelni. Składając wniosek o Stypendium dla osób niepełnosprawnych należy pamiętać o dostarczeniu oryginału aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności do Pełnomocnika ds. osób niepełnosprawnych.
Składałem wniosek o stypendium socjalne. Co mam dalej zrobić?
Po złożeniu wniosku przez Wirtualną Uczelnię (WU), w przeciągu 14 dni dostarcz wszystkie wymagane załączniki do Działu Pomocy Materialnej. Po rozpatrzeniu kompletnego wniosku, na Twoim koncie w WU, w zakładce „Decyzje” pojawi się decyzja, którą należy pobrać
Mam przyznane stypendium, ale nie mam pieniędzy na koncie. Co mam zrobić?
Sprawdź w Wirtualnej Uczelni czy podałeś prawidłowy numer konta. Numer konta powinien być jednakowy dla wszystkich wypłacanych świadczeń. Pamiętaj, że pierwsza wypłata dokonywana jest pod koniec listopada (z wyrównaniem za październik).
Kiedy mogę spodziewać się wypłaty stypendium?
Wypłaty świadczeń przewidziane są na cztery dni przed końcem każdego miesiąca. Pierwsze wypłaty mają miejsce w listopadzie (z wyrównaniem za październik).
Moi rodzice posiadają gospodarstwo rolne ale go nie uprawiają, czy muszę je wpisywać do wniosku o stypendium socjalne?
Tak, ponieważ rodzice są wykazani w Urzędzie Gminy jako właściciele gruntów.
Czy liczymy dochód z gospodarstwa rolnego wydzierżawionego przez studenta lub rodziców?
Tak. Nie liczymy tylko wtedy, gdy umowa dzierżawy jest zawarta zgodnie z przepisami o ubezpieczeniu społecznym rolników, to znaczy wydzierżawiający to rencista.
Kończy mi się orzeczenie o niepełnosprawności, co dalej?
Jeśli czekasz na komisję w sprawie wydania nowego orzeczenia, złóż wniosek o stypendium dla osób niepełnosprawnych wraz z oświadczeniem o oczekiwaniu na nową decyzję.
Moi rodzice stracili pracę czy mogę złożyć wniosek o zapomogę?
Nie, zapomoga jest przyznawana studentowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej. Złóż wniosek o stypendium socjalne.
Rodzice są za granicą, czy jestem samodzielny finansowo?
Nie, miejsce pobytu rodziców nie ma znaczenia.
Rodzice nie pomagają mi finansowo, nie mieszkam z nimi. Czy mogę złożyć wniosek o stypendium bez wykazywania dochodów rodziców?
Nie, musisz wykazać dochody rodziców. Zgodnie z prawem jeśli dziecko ukończyło 18 lat i nadal kontynuuje naukę, rodzice mają obowiązek utrzymywania go do 26 roku życia. Jeżeli rodzice żyją i nie mają zasądzonych wobec Ciebie alimentów musisz zatem wykazywać dochody rodziców. By nie wykazywać rodziców na wniosku, musisz spełniać warunki dla osób samodzielnych finansowo.
Kiedy mogę zostać uznany za osobę samodzielną finansową i nie uwzględniać dochodów rodziców we wniosku o stypendium?
Wtedy, gdy spełniasz jeden z wymienionych warunków:
– ukończyłeś 26 lat,
– lub pozostajesz w związku małżeńskim,
– lub masz na utrzymaniu dziecko,
– lub osiągnąłeś pełnoletniość przebywając w pieczy zastępczej,
– lub posiadasz stałe źródło dochodów i Twój przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, jest wyższy lub równy 40% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego od dnia 1 stycznia roku poprzedzającego rok akademicki, na który przyznawane jest stypendium socjalne, na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz nie prowadzisz wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców.
Czy przyrodnie rodzeństwo uwzględniam na wniosku?
Tak, jeśli rodzeństwo jest na utrzymaniu Twoich rodziców we wspólnym gospodarstwie domowym.
Mama wyszła ponownie za mąż, czy wykazuję ojczyma we wniosku?
Nie, chyba, że sądownie nastąpiło Twoje przysposobienie.
Jak mogę złożyć wniosek?
Wniosek o stypendium socjalne, Rektora, stypendium dla osób niepełnosprawnych i zapomogę należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Wirtualnej Uczelni (wyjątkiem jest sytuacja, gdy nie masz jeszcze aktywnego konta w Wirtualnej Uczelni).
Gdzie dostarczyć brakujące dokumenty?
Dział Pomocy Materialnej
Plac Hallera 1,
90-647 Łódź
Budynek 1b, 2 piętro, pokoje 204-205.
Nie mam potwierdzenia do wniosku złożonego drogą elektroniczną, co mam zrobić?
Skontaktuj się z Działem Pomocy Materialnej telefonicznie: 799–092-102, lub mailowo: pomocmaterialna@umed.lodz.pl
Czy mogę pobierać kilka stypendiów jednocześnie?
Tak, jednakże nie może być to ten sam rodzaj stypendium. Świadczenia możesz pobierać tylko na jednym, wskazanym przez Ciebie kierunku.
Czy stypendium jest dochodem opodatkowanym, z którego należy rozliczyć się w Urzędzie Skarbowym?
Nie, stypendia Rektora, socjalne, dla niepełnosprawnych i zapomoga to dochody nieopodatkowane i nie wykazuje się ich w Urzędzie Skarbowym jak i nie wlicza do dochodu.
Czy będąc na urlopie dziekańskim mogę otrzymywać stypendium?
Tak, ale decyzję podejmuje Komisja Stypendialna, należy więc złożyć wniosek o wypłatę stypendium podczas urlopu.
Skończyłem studia I stopnia. Czy mam prawo do otrzymywania stypendium jeśli podjąłem inne studia I stopnia?
Nie, kontynuacja nauki uprawniająca do korzystania ze świadczeń musi prowadzić do uzyskania tytułu magistra.
Co muszę zrobić, jeśli w ciągu roku akademickiego zmieniła się sytuacja materialna mojej rodziny, a do tej pory nie otrzymywałem stypendium?
Możesz złożyć wniosek o przyznanie stypendium socjalnego. Skontaktuj się z Działem Pomocy Materialnej telefonicznie: 799–092-102, lub mailowo: pomocmaterialna@umed.lodz.pl
Czy partner, z którym wychowuję nasze wspólne dziecko powinien zostać uwzględniony w składzie rodziny we wniosku o stypendium?
Nie, jeśli nie jesteście w związku małżeńskim.
Czy mogę otrzymywać świadczenia na dwóch kierunkach równocześnie?
Nie, możesz otrzymywać stypendia tylko na jednym, wskazanym przez Ciebie kierunku studiów.
Czy do stypendium socjalnego muszę pobrać zaświadczenie z Urzędu Skarbowego czy wystarczy jeśli dostarczę PIT?
Niezbędne jest oryginalne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego. Zaświadczenie o dochodach dotyczy wszystkich pełnoletnich członków rodziny.
Czy jako student VI roku Farmacji będący na stażu, mogę korzystać ze wszystkich form pomocy materialnej?
Tak, ale nie dłużej niż 5 miesięcy
Rodzice są po rozwodzie, nie mam zasądzonych alimentów, czy mogę nie wykazywać dochodów rodzica, z którym nie mieszkam?
Nie.
W jaki sposób dowiem się czy przyznano mi stypendium / akademik?
Wszystkie informacje zamieszczamy w Wirtualnej Uczelni. W przypadku składania wniosków w formie elektronicznej, student otrzymuje decyzję na swoje konto w WU. Informacje o przyznaniu akademika dostaniesz na maila .
Jakie są obowiązujące stawki stypendiów?
Aktualne stawki stypedniów znajdziesz na stronie internetowej https://pomocmaterialna.umed.pl/stypendia w kafelku interesującego Cię stypendium.
Kiedy mogę złożyć wniosek o stypendium socjalne?
Wniosek o stypendium socjalne możesz złożyć w momencie gdy twoja sytuacja materialna wskazuje na potrzebę korzystania z pomocy materialnej. Oznacza to, że w przypadku pogorszenia się sytuacji materialnej Twojej rodziny, wniosek możesz złożyć także w trakcie roku akademickiego. Wnioski na nowy rok akademicki uruchamiane są w Wirtualnej Uczelni od dnia 1 września.
Kto powinien złożyć oświadczenie o dochodach nieopodatkowanych?
Oświadczenie o dochodach nieopodatkowanych składa student za siebie i każdego pełnoletniego członka rodziny. Oświadczenie dostępne jest w Wirtualnej Uczelni w zakładce e‑sprawy → e‑obiegi → e‑usługi
Jakie dokumenty powinienem dostarczyć podczas składania wniosku o stypendium socjalne?
Wykaz niezbędnych dokumentów znajdziesz w na stronie https://pomocmaterialna.umed.pl/stypendium/
Kiedy będzie można wysłać elektroniczny wniosek o stypendium Rektora?
Wnioski o stypendium Rektora na nowy rok akademicki można składać wyłącznie w dniach 23 września – 5 października.
Czy aby ubiegać się o stypendium Rektora muszę zaliczyć egzaminy w pierwszym terminie?
Nie, ale musisz zaliczyć poprzedni rok akademicki w terminie i uzyskać wpis na rok kolejny.
Jaka średnia jest wymagana przy składaniu dokumentów o stypendium rektora?
Każdego roku jest to inna średnia, która zależy od ilości złożonych wniosków oraz średniej jaką uzyskali studenci, którzy je złożyli. Dodatkowo liczone są również osiągnięcia, które są osobno punktowane i wpływają na liczbę punktów w ostatecznym rankingu.
Powtarzam rok studiów . Czy mogę ubiegać się o stypendium socjalne?
Tak, powtarzanie wyklucza jedynie możliwość pobierania stypendium rektora oraz stypendium ministra.
Mój wniosek ma status niekompletny.
W takiej sytuacji należy wysłać brakujące dokumenty do osoby odpowiedzialnej za dany kierunek ds. stypendialnych we wskazanym terminie. Jeżeli student ma wątpliwości czy dokument należy przedstawić oryginalny czy też wystarczająca jest kopia lub skan, to należy skontaktować się z działem Pomocy Materialnej.
Kto może ubiegać się o Stypendium Rektora?
O Stypendium Rektora mogą ubiegać się studenci:
– którzy w poprzednim roku akademickim uzyskali wysoką średnią oraz posiadają osiągnięcia naukowe lub artystyczne lub sportowe
– którzy terminowo zaliczyli wszystkie przedmioty niezależnie od formy studiów
– przyjęci na 1 rok studiów, którzy są laureatami olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady centralnej
– przyjęci na 1 rok studiów, którzy są medalistami co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski
W jaki sposób można odebrać decyzję w sprawie Stypendium Rektora?
Decyzję o przyznaniu albo odmowie przyznania Stypendium Rektora należy odebrać w Wirtualnej Uczelni.
Kiedy mogę złożyć wniosek o zapomogę?
Podstawą przyznania zapomogi jest przejściowa trudna sytuacja życiowa. Z tej formy pomocy możesz skorzystać w ciągu 3 miesięcy od wystąpienia takiego zdarzenia. Do wniosku musisz dołączyć dokumenty potwierdzające zaistniałą sytuację. W przypadku złej sytuacji materialnej spowodowanej zdarzeniami innymi niż losowe, złóż wniosek o stypendium socjalne.
Gdzie mogę uzyskać informacje dotyczące osób niepełnosprawnych?
W sprawach dotyczących osób niepełnosprawnych skontaktuj się z Pełnomocnikiem ds. osób niepełnosprawnych – Strefa Obsługi Studenta, pl. Hallera 1, parter, nr telefonu: tel. (0-42) 272 52 09. Informacje możesz również znaleźć na stronie.
Jakie stypendia mogę dostać w Uczelni ?
Możesz ubiegać się o stypendium socjalne, socjalne podwyższone, dla osób niepełnosprawnych, zapomogę i stypendium Rektora, a także stypendium z Funduszu Własnego UMED. Stypendia przyznawane są wyłącznie na wniosek studenta. Proszę o kontakt z Działem Pomocy Materialnej.
Jakie są kryteria przyznawania miejsc w akademikach?
Podstawowym kryterium otrzymania miejsca w akademiku jest odległość od miejsca zamieszkania do uczelni również bierzemy pod uwagę szczególną sytuacje studenta, w tym niepełnosprawność, piecza zastępcza, sieroctwo. Ponadto podstawowym kryterium dla studentów mieszkających w akademikach jest ciągłość zamieszkania oraz brak zaległości w bieżących płatnościach za akademik.
Czy mogę się starać o miejsce w akademiku w ciągu roku akademickiego?
W trakcie trwania roku akademickiego można korzystać z wolnych miejsc. Zakwaterowanie następuje po uzyskaniu zgody kierownika domu studenckiego.
.
Jak sprawdzić czy mam przyznane miejsce w akademiku?
Informacja o przyznaniu miejsca w DS jest udostępniona w ESOS, a dla studentów rozpoczynających studia na UM dodatkowo przekazywana za pomocą poczty elektronicznej na adres wskazany we wniosku.
.
Ile kosztuje akademik?
Aktualny cennik znajdziesz na stronie internetowej akademików. https://akademiki.umed.pl
.
Czy mogę mieszkać w akademiku w czasie wakacji?
W okresie wakacyjnym umowa może zostać podpisana z mieszkańcem na okres 3 miesięcy tj. od 01 lipca do 20 września.
.
Czy obowiązuje mnie kaucja gwarancyjna za akademik?
Kaucja gwarancyjna obowiązuje każdego mieszkańca zakwaterowanego w domu studenta.
.
Jakie jest wyposażenie akademików?
Informacje o wyposażeniu akademików znajdziesz na stronie akademików https://akademiki.umed.pl
W celu uzyskania szczegółowych informacji skontaktuj się z administracją wybranego akademika.
.
Co się stanie jeśli nie zapłacę w terminie za akademik?
W przypadku opóźnienia lub wpłaty niepełnej kwoty naliczana jest opłata dodatkowa w wysokości 50,00 zł.
.
Przyznano mi miejsce w akademiku. Kiedy mam dokonać pierwszej opłaty?
W celu zapewnienia sobie otrzymanego miejsca w akademiku należy dokonać pierwszej przedpłaty za miesiąc październik zgodnie z otrzymaną treścią mailową przekazywaną przez Dział Pomocy Materialnej na adres wskazany we wniosku.
.
Do kiedy dokonujemy wpłaty kaucji gwarancyjnej i w jakiej wysokości?
Kaucja gwarancyjna wnoszona jednorazowo przed zakwaterowaniem się studenta w wysokości 700,00 zł
.
Czemu służy kaucja gwarancyjna?
Kaucja gwarancyjna wnoszona jednorazowo przed zakwaterowaniem się studenta w wysokości 700,00 zł
.
Jak otrzymam zwrot kaucji gwarancyjnej?
Zwrot kaucji następuje na wniosek studenta, po ostatecznym wykwaterowaniu z domu studenckiego.
.
Gdzie mogę uzyskać informacje dot. akademików?
Informacje dotyczące akademików możesz otrzymać w administracji danego akademika lub ze strony internetowej https://akademiki.umed.pl
.
Na jaki okres czasu podpisywana jest umowa pomiędzy akademikiem a wynajmującym?
Umowa podpisywana jest na okres do 9 miesięcy, lecz nie dłużej niż do 30 czerwca natomiast w okresie wakacyjnym umowa może zostać zawarta do 3 miesięcy, lecz nie dłużej jak do 20 września.
.
Co muszę mieć ze sobą podczas zakwaterowania?
Podczas zakwaterowania studenci starszych roczników muszą mieć ze sobą legitymację studencką, natomiast studenci I-go roku muszą mieć ze sobą ważny dokument tożsamości wraz z potwierdzeniem wpłaty kaucji gwarancyjnej w wysokości 700,00 zł.
.
Jak mogę zrezygnować z przyznanego miejsca w akademiku?
Rezygnacje z przyznanego akademika składamy poprzez e-mail lub telefonicznie do administracji danego akademika.
.
Kiedy rozpoczyna się zakwaterowanie w akademikach?
Zakwaterowanie mieszkańców, którym przyznano miejsce w DS na dany rok akademicki rozpoczyna się nie wcześniej niż na cztery dni robocze przed rozpoczęciem roku akademickiego, we wrześniu, w godzinach pracy administracji. Zakwaterowanie w terminie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest nieodpłatne do dnia rozpoczęcia roku akademickiego.
.
Czy jest jakiś parking dla studentów, jeśli tak to czy jest darmowy?
Uczelnia nie zapewnia miejsc parkingowych.
.
Jak mogę dowiedzieć się o moich płatnościach za akademik?
Informację o płatnościach znajdziesz na swoim koncie w Wirtualnej Uczelni.
.