FAQ
Otrzymuję stypendium w semestrze zimowym, czy muszę jeszcze raz składać wniosek na semestr letni ?
Nie, ponieważ stypendium przyznawane jest na rok akademicki – do czerwca kolejnego roku.
Czy wniosek o stypendium albo akademik mogę przesłać za pomocą tradycyjnej poczty lub kuriera?
Elektroniczne wnioski o stypendia, zapomogę i zakwaterowanie w akademiku studenci składają wyłącznie przez Wirtualną Uczelnię. Kandydaci zainteresowani miejscem w akademiku składają elektroniczne wnioski przez platformę rekrutacyjną, kafelek „AKADEMIKI „
Czy wniosek o stypendium albo akademik mogę dostarczyć przez inne osoby?
Elektroniczne wnioski o stypendia, zapomogę i miejsce w akademiku składane są w formie elektronicznej w Wirtualnej Uczelni, dlatego nie ma konieczności dostarczania ich osobiście. Dokumenty wymagane do stypendium socjalnego należy przesłać do Działu Pomocy Materialnej za pośrednictwem poczty tradycyjnej lub dostarczyć osobiście, pocztą polską lub kurierem do Działu Pomocy Materialnej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Mój brat w poprzednim roku był niepełnoletni, ale na dzień składania wniosku o stypendium socjalne ukończył 18 lat,
czy muszę przedstawiać zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o jego dochodzie?
czy muszę przedstawiać zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o jego dochodzie?
Tak, ponieważ w dniu rozpatrywania wniosku rodzeństwo jest już pełnoletnie.
Nie ukończyłem 26 lat, a moi rodzice nie pracują i są zarejestrowani w Urzędzie Pracy.
Czy uczelnia może zgłosić mnie do ubezpieczenie zdrowotnego?
Czy uczelnia może zgłosić mnie do ubezpieczenie zdrowotnego?
Nie, uczelnia może zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego tylko studenta, który ukończył 26 lat. Rodzice muszą zgłosić swoje dzieci do ubezpieczenia w Urzędzie Pracy.
Jakie dokumenty muszę dostarczyć gdy wynajmuję mieszkanie?
Jeśli pobierasz stypendium socjalne w zwiększonej wysokości musisz dostarczyć nam oświadczenie o zamieszkaniu w obiekcie innym niż Dom Studencki UMED. Oświadczenie musisz dostarczyć także gdy ubiegałeś się o stypendium będąc zakwaterowanym w akademiku i w trakcie roku zrezygnowałeś z niego. Druk oświadczenia znajduje się w E‑obiegach na stronie Wirtualnej Uczelni po zalogowaniu do konta studenta.
Moi rodzice mieszkają w Zgierzu, a ja wynajmuję mieszkanie w Łodzi. Czy mogę dostać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości?
Nie. Stypendium socjalne w zwiększonej wysokości można uzyskać jedynie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Składałem wniosek o stypendium Rektora / stypendium dla osób niepełnosprawnych / zapomogę. Co mam dalej zrobić?
Podczas składania elektronicznie wniosków należy dołączyć także załączniki potwierdzające Twoje osiągnięcia / orzeczenie / zaistniałą sytuację losową. Po posiedzeniu Komisji Stypendialnej należy pobrać decyzję zamieszczoną w Wirtualnej Uczelni. Składając wniosek o Stypendium dla osób niepełnosprawnych należy pamiętać o dostarczeniu oryginału aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności do Pełnomocnika ds. osób niepełnosprawnych.
Składałem wniosek o stypendium socjalne. Co mam dalej zrobić?
Po złożeniu wniosku przez Wirtualną Uczelnię (WU), w przeciągu 14 dni dostarcz wszystkie wymagane załączniki do Działu Pomocy Materialnej. Po rozpatrzeniu kompletnego wniosku, na Twoim koncie w WU, w zakładce „Decyzje” pojawi się decyzja, którą należy pobrać
Mam przyznane stypendium, ale nie mam pieniędzy na koncie. Co mam zrobić?
Sprawdź w Wirtualnej Uczelni czy podałeś prawidłowy numer konta. Numer konta powinien być jednakowy dla wszystkich wypłacanych świadczeń. Pamiętaj, że pierwsza wypłata dokonywana jest pod koniec listopada (z wyrównaniem za październik).
Kiedy mogę spodziewać się wypłaty stypendium?
Wypłaty świadczeń przewidziane są na cztery dni przed końcem każdego miesiąca. Pierwsze wypłaty mają miejsce w listopadzie (z wyrównaniem za październik).
Czy aby ubiegać się o stypendium Rektora muszę zaliczyć egzaminy w pierwszym terminie?
Nie, ale musisz zaliczyć poprzedni rok akademicki w terminie i uzyskać wpis na rok kolejny.
Moi rodzice posiadają gospodarstwo rolne ale go nie uprawiają, czy muszę je wpisywać do wniosku o stypendium socjalne?
Tak, ponieważ rodzice są wykazani w Urzędzie Gminy jako właściciele gruntów.
Czy liczymy dochód z gospodarstwa rolnego wydzierżawionego przez studenta lub rodziców?
Tak. Nie liczymy tylko wtedy, gdy umowa dzierżawy jest zawarta zgodnie z przepisami o ubezpieczeniu społecznym rolników, to znaczy wydzierżawiający to rencista.
Kończy mi się orzeczenie o niepełnosprawności, co dalej?
Jeśli czekasz na komisję w sprawie wydania nowego orzeczenia, złóż wniosek o stypendium dla osób niepełnosprawnych wraz z oświadczeniem o oczekiwaniu na nową decyzję.
Moi rodzice stracili pracę czy mogę złożyć wniosek o zapomogę?
Nie, zapomoga jest przyznawana studentowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej. Złóż wniosek o stypendium socjalne.
Rodzice są za granicą, czy jestem samodzielny finansowo?
Nie, miejsce pobytu rodziców nie ma znaczenia.
Rodzice nie pomagają mi finansowo, nie mieszkam z nimi. Czy mogę złożyć wniosek o stypendium bez wykazywania dochodów rodziców?
Nie, musisz wykazać dochody rodziców. Zgodnie z prawem jeśli dziecko ukończyło 18 lat i nadal kontynuuje naukę, rodzice mają obowiązek utrzymywania go do 26 roku życia. Jeżeli rodzice żyją i nie mają zasądzonych wobec Ciebie alimentów musisz zatem wykazywać dochody rodziców. By nie wykazywać rodziców na wniosku, musisz spełniać warunki dla osób samodzielnych finansowo.
Kiedy mogę zostać uznany za osobę samodzielną finansową i nie uwzględniać dochodów rodziców we wniosku o stypendium?
Wtedy, gdy spełniasz jeden z wymienionych warunków:
– ukończyłeś 26 lat,
– lub pozostajesz w związku małżeńskim,
– lub masz na utrzymaniu dziecko,
– lub osiągnąłeś pełnoletniość przebywając w pieczy zastępczej,
– lub posiadasz stałe źródło dochodów i Twój przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 3, jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwot określonych w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
oraz nie prowadzisz wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców.
Czy przyrodnie rodzeństwo uwzględniam na wniosku?
Tak, jeśli rodzeństwo jest na utrzymaniu Twoich rodziców we wspólnym gospodarstwie domowym.
Jak mogę złożyć wniosek?
Wniosek o stypendium socjalne, Rektora, stypendium dla osób niepełnosprawnych i zapomogę należy złożyć wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Wirtualnej Uczelni.
Gdzie dostarczyć brakujące dokumenty?
Brakujące dokumenty należy przesłać pocztą do Działu Pomocy Materialnej :
Dział Pomocy Materialnej
Plac Hallera 1,
90–647 Łódź
lub dostarczyć je osobiście do pracownika działu — budynek 1b, 2 piętro, pokoje 204–206 lub przesłać pocztą polską, kurierem pod wyżej wskazany adres.
Nie mam potwierdzenia do wniosku złożonego drogą elektroniczną, co mam zrobić?
Skontaktuj się z Działem Pomocy Materialnej telefonicznie: 799–092-102, lub mailowo: pomocmaterialna@umed.lodz.pl
Czy mogę pobierać kilka stypendiów jednocześnie?
Tak, jednakże nie może być to ten sam rodzaj stypendium. Świadczenia możesz pobierać tylko na jednym, wskazanym przez Ciebie kierunku.
Czy stypendium jest dochodem opodatkowanym, z którego należy rozliczyć się w Urzędzie Skarbowym?
Nie, stypendia Rektora, socjalne, dla niepełnosprawnych i zapomoga to dochody nieopodatkowane i nie wykazuje się ich w Urzędzie Skarbowym jak i nie wlicza do dochodu.
Czy będąc na urlopie dziekańskim mogę otrzymywać stypendium?
Tak, ale decyzję podejmuje Komisja Stypendialna, należy więc złożyć wniosek o wypłatę stypendium podczas urlopu.
Skończyłem studia I stopnia. Czy mam prawo do otrzymywania stypendium jeśli podjąłem inne studia I stopnia?
Nie, kontynuacja nauki uprawniająca do korzystania ze świadczeń musi prowadzić do uzyskania tytułu magistra.
Co muszę zrobić, jeśli w ciągu roku akademickiego zmieniła się sytuacja materialna mojej rodziny, a do tej pory nie otrzymywałem stypendium?
Należy złożyć wniosek o przyznanie stypendium socjalnego. Skontaktuj się z Działem Pomocy Materialnej telefonicznie: 799–092-102, lub mailowo: pomocmaterialna@umed.lodz.pl
Czy partner, z którym wychowuję nasze wspólne dziecko powinien zostać uwzględniony w składzie rodziny we wniosku o stypendium?
Nie, jeśli nie jesteście w związku małżeńskim.
Czy mogę otrzymywać świadczenia na dwóch kierunkach równocześnie?
Nie, możesz otrzymywać stypendia tylko na jednym, wskazanym przez Ciebie kierunku studiów.
Czy do stypendium socjalnego muszę pobrać zaświadczenie z Urzędu Skarbowego czy wystarczy jeśli dostarczę PIT?
Niezbędne jest oryginalne zaświadczenie z Urzędu Skarbowego. Zaświadczenie o dochodach dotyczy wszystkich pełnoletnich członków rodziny.
Czy jako student VI roku Farmacji będący na stażu, mogę korzystać ze wszystkich form pomocy materialnej?
Tak, ale nie dłużej niż 5 miesięcy
Rodzice są po rozwodzie, nie mam zasądzonych alimentów, czy mogę nie wykazywać dochodów rodzica, z którym nie mieszkam?
Nie.
W jaki sposób dowiem się czy przyznano mi stypendium / akademik?
Wszystkie informacje zamieszczamy w Wirtualnej Uczelni. W przypadku składania wniosków w formie elektronicznej, student otrzymuje decyzję na swoje konto w WU. Informacje o przyznaniu akademika dostaniesz na maila .
Jakie są obowiązujące stawki stypendiów?
Aktualne stawki stypedniów znajdziesz na stronie internetowej w zakładkach dotyczących rodzajów stypendiów
Kiedy mogę złożyć wniosek o stypendium socjalne?
Wniosek o stypendium socjalne możesz złożyć w momencie gdy twoja sytuacja materialna wskazuje na potrzebę korzystania z pomocy materialnej. Oznacza to, że w przypadku pogorszenia się sytuacji materialnej Twojej rodziny, wniosek możesz złożyć także w trakcie roku akademickiego. Wnioski na nowy rok akademicki uruchamiane są w Wirtualnej Uczelni. Terminy podawane są w zakładce „aktualności” na naszej stronie
Kto powinien złożyć oświadczenie o dochodach nieopodatkowanych?
Oświadczenie o dochodach nieopodatkowanych składa student za siebie i każdego pełnoletniego członka rodziny. Oświadczenie dostępne jest w Wirtualnej Uczelni w zakładce e‑sprawy → e‑obiegi → e‑usługi
Jakie dokumenty powinienem dostarczyć podczas składania wniosku o stypendium socjalne?
Wykaz niezbędnych dokumentów znajdziesz w plikach do pobrania
Jakie są kryteria przyznawania miejsc w akademikach?
Miejsce w akademiku w pierwszej kolejności dostanie student, któremu odległość od miejsca zamieszkania do uczelni utrudnia lub uniemożliwia studiowanie.
Czy kolejność złożenia wniosku o akademik wpływa na decyzję o przyznaniu miejsca?
Kolejność złożenia wniosku nie ma żadnego znaczenia. Miejsce w akademiku w pierwszej kolejności dostanie student, któremu odległość od miejsca zamieszkania do uczelni utrudnia lub uniemożliwia studiowanie.
Jakie są terminy składania wniosków o przyznanie miejsca w akademiku?
Wnioski o przyznanie miejsca w DS. składane są w terminach określonych w ESOS oraz opublikowanych na stronie internetowej akademików.
Będę studentem I roku. Jakie dokumenty powinienem dostarczyć aby móc ubiegać się o miejsce w akademiku?
Aby ubiegać się o miejsce w akademiku należy wypełnić elektroniczny wniosek o miejsce w Domu Studenckim dostępny na Platformie Rekrutacyjnej pod kafelkiem „Akademiki”. Do wniosku nie trzeba załączać dodatkowych dokumentów.
Czy mogę się starać o miejsce w akademiku w ciągu roku akademickiego?
W trakcie trwania roku akademickiego można korzystać z wolnych miejsc. Zakwaterowanie następuje po uzyskaniu zgody kierownika domu studenckiego.
Jak sprawdzić czy mam przyznane miejsce w akademiku?
Jeśli jesteś studentem, informację na ten temat znajdziesz w Wirtualnej Uczelni, w zakładce „akademiki”. Jeśli jesteś kandydatem, informacja zostanie wysłana na Twój adres mailowy podany podczas rekrutacji.
Ile kosztuje akademik?
Aktualny cennik znajdziesz na stronie naszych akademików w zakładce cennik .
Czy mogę mieszkać w akademiku w czasie wakacji?
W terminie od 1 lipca do 20 września student ma możliwość korzystania z miejsca w akademiku, po uzyskaniu zgody kierownika domu studenckiego.
Czy mogę otrzymać zniżkę w opłacie za akademik?
Laureat lub finalista olimpiady stopnia centralnego oraz laureat konkursów międzynarodowych lub ogólnopolskich, w tym realizowanych przez UMED, wnosi opłaty za akademik obniżone o 50% przez cały okres kształcenia. Laureat lub finalista olimpiady stopnia centralnego oraz laureat konkursów międzynarodowych lub ogólnopolskich, w tym realizowanych przez UMED, wnosi opłaty za akademik obniżone o 50% przez cały okres kształcenia.
Studentowi, który z góry wniesie opłatę za zakwaterowanie za cały rok akademicki przysługuje rabat 7% w opłacie miesięcznej. Studentowi, który z góry wniesie opłatę za semestr przysługuje rabat 5% w opłacie miesięcznej.
Czy obowiązuje mnie kaucja za akademik?
Kaucja gwarancyjna to kwota 700 zł wnoszona jednorazowo przed zakwaterowaniem, najpóźniej w dniu zakwaterowania.Kaucja służy zabezpieczeniu środków na pokrycie kosztów ewentualnych napraw lub szkód wyrządzonych w akademiku, nieuregulowania opłaty za akademik lub innych zobowiązań wobec Uczelni. Jest ona rozliczana po ostatecznym wykwaterowaniu z domu studenckiego.
Jakie jest wyposażenie akademików?
Informacje o wyposażeniu akademików znajdziesz na stronie internetowej akademików. W celu uzyskania szczegółowych informacji skontaktuj się z administracją wybranego akademika akademiki.umed.pl
Co się stanie jeśli nie zapłacę w terminie za akademik?
Za opóźnienie w opłacie naliczana jest opłata za nieterminowe płatności wynosząca 50zł za każdy miesiąc, w którym nie została dokonana opłata w terminie. Liczy się data księgowania na koncie Akademika Uczelni.
Przyznano mi miejsce w akademiku. Kiedy mam dokonać pierwszej opłaty?
Osoby, którym przyznano miejsce w DS:
obecni studenci w miesiącu czerwcu — wnoszą opłatę za zakwaterowanie za miesiąc październik w ciągu 7 dni od dnia otrzymania informacji o przyznaniu miejsca w DS;
nowi studenci w miesiącu sierpniu — wnoszą opłatę za zakwaterowanie za miesiąc październik w ciągu 7 dni od przesłania przez Uniwersytet na adres email podany w procesie rekrutacyjnym informacji o przyznaniu miejsca w DS;
osoby niewymienione w pkt 1 i 2 — wnoszą opłatę za zakwaterowanie za miesiąc październik najpóźniej w dniu zakwaterowania;
Brak wniesienia opłaty za zakwaterowanie w w/w terminie oznacza rezygnację z przyznanego miejsca
Jaka średnia jest wymagana przy składaniu dokumentów o stydpendium rektora?
Każdego roku jest to inna średnia, która zależy od ilości złożonych wniosków oraz średniej jaką uzyskali studenci, którzy je złożyli. Dodatkowo liczone są również osiągnięcia, które są osobno punktowane i wpływają na liczbę punktów w ostatecznym rankingu.
Jaka była w zeszłym roku minimalna średnia do stypendium rektora kierunek lekarski?
Dla każdego rocznika z danego kierunku średnia była inna. Wszystko zależy od ilości złożonych wniosków w danym roku akademickim na danym kierunku. W celu uzyskania szczegółowych informacji połącz się z nami na LiveChat lub skontaktuj się telefonicznie/mailowo.
Powtarzam rok studiów . Czy mogę ubiegać się o stypendium socjalne?
Tak, powtarzanie wyklucza jedynie możliwość pobierania stypenium rektora oraz stypendium ministra.
Mój wniosek ma status niekompletny.
W takiej sytuacji należy wysłać brakujące dokumenty do osoby odpowiedzialnej za dany kierunek ds. stypendialnych we wskazanym terminie. Jeżeli student ma wątpliwości czy dokument należy przedstawić oryginalny czy też wystarczająca jest kopia lub skan, to należy skontaktować się z działem Pomocy Materialnej.
Kiedy można składać wniosek o stypendium Rektora?
Wnioski o Stypendium Rektora będzie można składać w październiku nowego roku akademickiego. Konkretne daty będą podane do wiadomości publicznej odpowiednio wcześniej za pośrednictwem strony internetowej.
Kto może ubiegać się o Stypendium Rektora?
O Stypendium Rektora mogą ubiegać się studenci:
– którzy w poprzednim roku akademickim uzyskali wysoką średnią oraz posiadają osiągnięcia naukowe lub artystyczne lub sportowe
– którzy terminowo zaliczyli wszystkie przedmioty niezależnie od formy studiów
– przyjęci na 1 rok studiów, którzy są laureatami olimpiady międzynarodowej albo laureatem lub finalistą olimpiady centralnej
– przyjęci na 1 rok studiów, którzy są medalistami co najmniej współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski
W jaki sposób można odebrać decyzję w sprawie Stypendium Rektora?
Decyzję o przyznaniu albo odmowie przyznania Stypendium Rektora należy odebrać w Wirtualnej Uczelni.
Kiedy mogę złożyć wniosek o zapomoge?
Podstawą przyznania zapomogi jest przejściowa trudna sytuacja życiowa. Z tej formy pomocy możesz skorzystać w ciągu 3 miesięcy od wystąpienia takiego zdarzenia. Do wniosku musisz dołączyć dokumenty potwierdzające zaistniałą sytuację.W przypadku złej sytuacji materialnej spowodowanej zdarzeniami innymi niż losowe, złóż wniosek o stypendium socjalne.
Jak mogę zrezygnować z miejsca/zakwaterowania w akademiku?
Jeśli zostało Ci przyznane miejsce w DS, ale nie jesteś jeszcze zakwaterowany, poinformuj o rezygnacji Dział Pomocy Materialnej na e-mail pomocmaterialna@umed.lodz.pl. Jeśli jesteś mieszkańcem DS złóż pisemną rezygnację do kierownika akademika na 30 dni przed planowaną wyprowadzką.
Czy Uczelnia za szczególnie dobre wyniki w nauce wyróżnia studentów?
Studentom ze szczególnie dobrymi wynikami w nauce i wzorowym wypełnianiem swoich obowiązków, mogą być przyznawane: nagrody i wyróżnienia Rektora, nagrody fundowane przez instytucje państwowe, pochwała Dziekana, inne nagrody i wyróżnienia, jak również stypendium Rektora, a także stypendia z Funduszu Własnego UMED.
Gdzie mogę uzyskać informacje dotyczące osób niepełnosprawnych?
W sprawach dotyczących osób niepełnosprawnych skontaktuj się z Pełnomocnikiem ds. osób niepełnosprawnych – Strefa Obsługi Studenta, pl. Hallera 1, parter, nr telefonu: tel. (0-42) 272 52 09. Informacje możesz rónież znaleźć na stronie.
Jakie stypendia mogę dostać w Uczelni ?
Możesz ubiegać się o stypendium socjalne, socjalne podwyższone, dla osób niepełnosprawnych, zapomogę i stypendium Rektora, a także stypendium z Funduszu Własnego UMED. Stypendia przyznawane są wyłącznie na wniosek studenta. Proszę o kontakt z Działem Pomocy Materialnej.
Ubezpieczenie zdrowotne (NFZ)
Uczelnia może Cię zgłosić do ubezpieczenia zdrowotnego i opłacić składki jeśli ukończyłeś 26 lat, nie pracujesz i nie jesteś zgłoszony przez rodzinę. Zgłoszenie realizowane jest wyłącznie na Twój wniosek. Skontaktuj się z Działem Pomocy Materialnej , tel 42 272 51 44 do 51.W przypadku gdy nie ukończyłeś 26 lat, a Twoi rodzice nie pracują i są zarejestrowani w Urzędzie Pracy, to rodzice muszą zgłosić swoje dzieci do ubezpieczenia właśnie w Urzędzie Pracy.